Smerfy

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Dzień tygodnia

 

Temat

 

Umiejętności dzieci 5,6 letnich

 

Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Środki dydaktyczne

 

Czwartek

28.05.2020r.

 

1.Film na You tube „Zwierzęta lasu”

2. Nazwy zwierząt- układanie wyrazów – nazw zwierząt z liter.

 

-doskonali umiejętność uważnego słuchania i oglądania filmu

-doskonali umiejętność logicznego myślenia;

- doskonali umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów;

-rozwija umiejętność słuchania i oglądania filmu

-rozwija umiejętność logicznego myślenia;

- rozwija umiejętność rozpoznawania liter i próbuje czytać proste wyrazy

 
  1. Link do filmuhttps://www.youtube.com/watch?v=tZ2BuIIFWoI

  2. Dziecko układa z pociętych i rozsypanych liter nazwy zwierząt i dopasowuje do obrazka. Obrazki zwierząt i litery dostępne na mailu grupy.

  3. Ćwiczenie 6-latek str.37

  4. Ćwiczenie 5-latek str. 32

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Dzień tygodnia

 

Temat

 

Umiejętności dzieci 5,6 letnich

 

Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

 

Środki dydaktyczne

 

Środa

27.05.2020r.

 

1. Zabawa z pokazywaniem do piosenki „Idziemy do Zoo”

2.Praca plastyczna „Moje Zoo”

  • rozwija słuch muzyczny;

  • rozwija wyobraźnię plastyczną i estetykę;

  • doskonali umiejętność planowania własnej pracy;

 
 
  • rozwija słuch muzyczny;

  • rozwija wyobraźnię plastyczną i estetykę;

  • rozwija umiejętność planowania własnej pracy

  1. Link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=ddibT4Lv9oI

https://www.youtube.com/watch?v=uiH3OcmEYDU

Po obejrzeniu filmu dziecko wykonuje pracę plastyczną metodą college( można wykorzystać różne materiały dostępne w domu np. kawałki materiałów, farby, kredki, pastele, plastelina, mazaki, kolorowe kartki, klej, itp.)

  1. Ćwiczenie 6-latek str.36

  2. Ćwiczenie 5-latek str. 31

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

                                                    Drodzy Rodzice oto propozycje ćwiczeń od pani logopedy:

Ćwiczenie oddechowe- Latająca pszczółka

Papierowa, latająca pszczółka wprawiana w ruch przez mocne dmuchnięcie to przykład na zabawkę oddechową kształtującą siłę oddechu. Zabawkę można przygotować wraz z dzieckiem a następnie bawić się próbując osiągnąć rekordową odległość lotu pszczółki. Z dziećmi można urządzić również zawody, czyja zabawka poleci najdalej lub trafi w określone miejsce.

Do przygotowania latającej pszczółki potrzebny jest żółty papier, kalka techniczna lub biały czy niebieski papier na skrzydełka, klej, zszywacz, gruba słomka do napoi [przecięta na pół] oraz marker. Elementy pszczółki można wyciąć nożyczkami lub zrobić przy pomocy dziurkaczy ozdobnych [koła o średnicy 2,5 cm oraz serduszka].

Aby zrobić pszczółkę należy przygotować niewielki prostokątny kawałek papieru, nawinąć go na słomkę a następnie skleić. Zwinięty rulonik zdejmujemy ze słomki, spłaszczamy koniec i zszywamy zszywaczem biurowym.

Pszczółkę robimy z żółtego kółka oraz dwóch serduszek wyciętych dziurkaczem z kalki technicznej. Na skrzydełka możemy też użyć białego lub błękitnego papieru. Na kółku rysujemy paski, oczy, buzię oraz czułka a następnie naklejamy skrzydła. Gotową pszczółkę naklejamy na rulonik papieru w miejscu zszycia. Dorysowujemy żądło.

Papierowy element z pszczółką nakładamy na grubą słomkę [trzeba ją przeciąć na pół, bo jest zbyt długa dla dziecka] a następnie siłą oddechu wprawiamy w lot. Pamiętamy o kształtowaniu prawidłowego toru oddechowego czyli przypominamy dziecku o nabraniu powietrza nosem i wydechu ustami:) Latająca pszczółka to dobre ćwiczenie oddechowe i fajna zabawa!

W Internecie można spotkać również takie zabawki przygotowane w formie rakiety kosmicznej. Ten pomysł spodoba się zwłaszcza miłośnikom kosmosu i latających maszyn.

Logopedyczne zabawy słowami

Intensywne powtarzanie słów to nużące i trudne zadanie. Ciekawym rozwiązaniem może być wypełnianie konturu obrazka kawałkami kolorowego papieru z wypisanymi słowami. Całość, po uzupełnieniu detalami, tworzy obrazek- myszkę.

Potrzebny będzie mazak lub marker, kawałki szarego papieru, nożyczki, ruchome oczka i klej.

Zadaniem dziecka jest wypisanie słów z głoską [sz] w wygłosie, wyklejenie konturu myszki oraz uzupełnienie brakujących szczegółów obrazka.Takie zadanie to świetny materiał powtórzeniowy i fajna aktywność dla dziecka.

W taki sposób można stworzyć również:

biedronkę i pracować nad głoską [r] – wypełnić słowami zawierającymi połączenie [tr],

żabę – słowa z głoską [ż] w nagłosie,

zamek – [z] w nagłosie,

lody – [l] w nagłosie.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Dzień tygodnia

 

Temat

 

Umiejętności dzieci 5,6 letnich

 
 

Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

 

Środki dydaktyczne

 

Wtorek

26.05.2020r

 

Wielka piątka Afryki” – rozmowa kierowana na temat zwierząt żyjących w Afryce

2. Zabawa – Pokaż pieniążek:
3. Moje pierwsze pieniążki- film You tube

 
  • rozwija sprawności językowej, tworzy ciągi słów;

  • podaje nominały banknotów

  • rozwija kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach;

 

  • rozwija sprawność językową, próbuje tworzyć ciągi słów;

  • - stara się podać nominały banknotów

  • rozwija kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach;

 
 

1.Rodzic czyta informacje o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano „Wielką Piątką Afryki” (Big Five): lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego. Zwraca uwagę na przystosowanie się zwierząt do środowiska, w którym żyją. Opis zwierząt pod ramką, zdjęcia zwierząt na stronie maliowej grupy.

2. Dzieci wskazują monetę lub banknot, który wymienił rodzic.

3.https://www.youtube.com/watch?v=69e0TacuPSA&feature=emb_rel_pause

Ćwiczenie 6-latek str. 35

Ćwiczenie 5-latek str. 30

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

                                                                  

     Okiem oligofrenopedagoga…

         O koncentracji uwagi…

-co to jest,

-jakie są przyczyny zaburzeń koncentracji uwagi u dzieci w wieku przedszkolnym,

-przykłady ćwiczeń, zabaw , gier mających na celu poprawę koncentracji uwagi,

 

Koncentracja to umiejętność skupiania i utrzymywania uwagi na ściśle określonych zadaniach. Jest konieczna podczas wszelkiego rodzaju świadomych działań. Polega na eliminowaniu zbędnych informacji, które docierają do nas z zewnątrz i wykorzystaniu tylko tych informacji, które są niezbędne do wykonania określonych działań. Skutkiem braku koncentracji jest dekoncentracja, czyli rozproszenie, roztargnienie, nieuwaga.

 

  Przyczyny zaburzeń koncentracji uwagi dzieci w wieku przedszkolnym:
- brak odpowiedniej ilości i jakości snu,
-dystraktory, czyli czynniki rozpraszające np. mrugająca lampa, włączony telewizor
-niewłaściwe odżywianie.
-mała ilość wody wypijanej przez dziecko w ciągu dnia,
-brak czasu przeznaczonego przez dorosłych na wspólne zabawy,
-uwarunkowania genetyczne,
-zbyt duże wymagania stawiane dziecku w sposób nieadekwatny do jego ogólnych możliwości psychofizycznych,
-niewłaściwie zorganizowane miejsce zabawy, nauki, wypoczynku

 

                               Rozwijanie zdolności koncentracji uwagi

               Gry i zabawy rodzinne (2-3 razy w tygodniu):

Większość gier kształtuje nawyki pożyteczne dla koncentracji uwagi – umiejętność czekania na swoją kolej, planowania i przewidywania, wytrwania do końca gry, stosowania się do umów i obowiązujących reguł, radzenia sobie z frustracją i porażką.

Należy zaczynać od gier nie przekraczających 20-30 minut, dających dziecku szanse na uzyskanie sukcesu, które z dużym prawdopodobieństwem można będzie doprowadzić do końca; o ile dziecko będzie zmęczone, wzburzone, zniechęcone, można zrobić przerwę, ale należy starać się grę zakończyć.

                      Stosowanie wzmocnień pozytywnych:

  • zamiast mówić dziecku, co jest źle, pokaż mu, co zrobiło dobrze,
  • wyraź zadowolenie, w formie „osobistej pochwały” – np. „cieszę, że.. „,
  • stosuj nagrody, najlepiej w formie wspólnej z dzieckiem aktywności (np. za dodatkową pracę od poniedziałku do piątku – w sobotę lody z mamą lub wycieczka z tatą)

                                       Regularność ćwiczeń:

  • lepiej wykonywać ćwiczenia nawet krótko, ale codziennie (od poniedziałku do piątku),
  • dodatkowe ćwiczenia powinny być ujęte w stałym rozkładzie dnia np. o określonej godzinie, lub „zaraz po obiedzie”, czy „przed bajką na dobranoc” .

Przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy:

  • rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, zadań typu: znajdź 10 szczegółów, którymi różnią się obrazki, układanie puzzli, itp.
  • zabawa w „papugę” – dorosły i dziecko powtarzają zdanie, stopniowo je rozbudowując: np.

rodzic: „Jestem dziewczynką”

dziecko: „Jestem dziewczynką, mam na imię Ola”

rodzic: „Jestem dziewczynką, mam na imię Ola, lubię cukierki czekoladowe.”

dziecko: „Jestem dziewczynką, mam na imię Ola, lubię cukierki czekoladowe, z nadzieniem truskawkowym” itd.

ćwiczenie to rozwija również pamięć bezpośrednią słuchową

  • podobnie jak wyżej – powtarzanie szeregów cyfr, wyrazów, kolorów, nazw zwierząt, słów na określoną literę itp.
  • powtarzanie szeregów cyfr, wyrazów, kolorów, nazw zwierząt, słów na określoną literę itp. ale wspak, poczynając od szeregu złożonego z 2-3 pozycji

rodzic: żółty, niebieski, czerwony

dziecko: czerwony, niebieski, żółty

W kolejnym artykule przedstawię dalsze propozycje rozwijania koncentracji uwagi

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Dzień tygodnia

 

Temat

 

Umiejętności dzieci 5,6 letnich

 

Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Środki dydaktyczne

 
 

Poniedziałek

25.05.2020r.

 

1. Zwierzęta małe i duże – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści

2. „Jak wygląda znak odejmowania?- film

 
  • doskonali umiejętność uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści;

  • doskonali percepcję słuchową;

  • rozwija logiczne myślenie;

  • doskonali umiejętności matematyczne;

  • podaje wielkości przedmiotów;

  • klasyfikuje przedmioty;

  • rozwija sprawność grafomotoryczną;

 

 
  • rozwija umiejętność słuchania tekstu i próbuje wypowiedzieć się na temat jego treści;

  • rozwija percepcję słuchową;

  • rozwija logiczne myślenie;

  • - rozwija umiejętności matematyczne,

  • próbuje podać wielkości przedmiotów;

  • próbuje klasyfikować przedmioty;

  • rozwija sprawność grafomotoryczną;

 

 
  1. Treść wiersza pod ramką. Po przeczytaniu, rodzic zadaje pytania dziecku, wspólnie dyskutują na temat opowiadania. Pytania dostępne pod treścią opowiadania.

  2. https://www.youtube.com/watch?v=M0tf3kTUnIg

 

Ćwiczenie 6-latek str.34

Ćwiczenie 5-latek str.29

Zwierzęta małe i duże Maciej Bennewicz

– Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada. – To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę. – Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada. – Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady. – Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada. – Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół.– Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji. – Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera 

pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku. – W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam. – Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek. – Tańczy? – powtórzyła Ada. – Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce. – A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada. – Znakomicie – pochwaliła ją babcia. – Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie. – Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem, dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne w pobliżu przed intruzami. – Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała Ada. – Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby nie ten ochronny zabieg, mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na sygnał także gorzknieją. – Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada. – Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy – zamyślił się Adam. – Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda, babciu? – Ada zrobiła mądrą minę. Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając książkę. – Można mówić, jak się chce – żachnął się. – Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych – zarządziła babcia. Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa, kameleona i konia. – Co do słowa „umaszczenie” to prawda, tak się mówi – stwierdziła babcia. – Kolor zwierzęcia to inaczej jego umaszczenie. Hodowcy koni nazywają w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia tych zwierząt. Na przykład koń, który wydał się wam podobny do pszczoły, nosi nazwę srokacz albo inaczej koń maści srokatej. Adam wstał i po chwili przyniósł kolejną książkę, tym razem z fotografiami koni. – Naucz nas, babciu, maści koni – zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą. – To koń gniady – odpowiedziała babcia, poprawiając okulary.Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki. – Wygląda jak lody straciatella – ucieszyła się Ada. – Uwielbiam ten smak. – To jest maść taranta albo tarantowata – stwierdziła babcia. Adam wskazał czarnego konia. – To koń kary – odpowiedział babcia. – Ten ma granatowy połysk, więc mówi się o nim koń kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni mówimy o umaszczeniu, u ptaków – o upierzeniu. – A kruki, babciu, co to za ptaki? – spytała Ada. – Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy żył ponoć w Londynie na zamku Tower. Miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe życie. Potrafią bronić swego terytorium i są wszystkożerne, czyli jedzą, co im do dzioba wpadnie. – Babcia zaśmiała się i wyciągnęła z szafki herbatniki. – Super, znamy już cztery umaszczenia koni! – Adam aż klasnął w ręce z radości. – Srokacz, gniady, taranta i kary. – Oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków – uzupełniła Ada. – Proponuję małe powtórzenie. Wydrukujemy czarno-białe rysunki koni, a wy pokolorujecie je zgodnie z poznanym umaszczeniem. – Super! – ucieszyły się dzieciaki. – Babciu, a można narysować srebrnego konia – spytała Ada. – Takiego jak jednorożec? – Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub biała, a lekko kremowa to jeleniowata. Srokacz, gniady, taranta i kary Gdy razem ustawisz – będą dwie pary. W jednym powozie cztery koniki, Jadą w zaprzęgu zwanym kwadryga. A piąty konik jak jednorożec Siwą ma grzywę i białe nozdrza. Cały jest biały, to umaszczenie Czasem nazywa się maścią jelenia.

Pytania do opowiadania: O jakich zwierzętach opowiadała babcia? Czy zapamiętaliście, czym różni się pszczoła od osy? Skąd pszczoły wiedzą, gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy? Jak myślicie, czy takie naśladowanie ruchów pszczoły jest proste? Jakie inne zwierzęta mają „kolor” podobny do pszczół? Czy wiecie dlaczego zwierzęta mają paski? (Paski służą za kamuflaż i zapewniają ochronę przed drapieżnikami. Pomagają też regulować temperaturę ciała –czarne paski pochłaniają ciepło, a jasne je oddają).

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

intendent@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl