Kącik oligofrenopedagoga

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

                                                                  

     Okiem oligofrenopedagoga…

         O koncentracji uwagi…

-co to jest,

-jakie są przyczyny zaburzeń koncentracji uwagi u dzieci w wieku przedszkolnym,

-przykłady ćwiczeń, zabaw , gier mających na celu poprawę koncentracji uwagi,

 

Koncentracja to umiejętność skupiania i utrzymywania uwagi na ściśle określonych zadaniach. Jest konieczna podczas wszelkiego rodzaju świadomych działań. Polega na eliminowaniu zbędnych informacji, które docierają do nas z zewnątrz i wykorzystaniu tylko tych informacji, które są niezbędne do wykonania określonych działań. Skutkiem braku koncentracji jest dekoncentracja, czyli rozproszenie, roztargnienie, nieuwaga.

 

  Przyczyny zaburzeń koncentracji uwagi dzieci w wieku przedszkolnym:
- brak odpowiedniej ilości i jakości snu,
-dystraktory, czyli czynniki rozpraszające np. mrugająca lampa, włączony telewizor
-niewłaściwe odżywianie.
-mała ilość wody wypijanej przez dziecko w ciągu dnia,
-brak czasu przeznaczonego przez dorosłych na wspólne zabawy,
-uwarunkowania genetyczne,
-zbyt duże wymagania stawiane dziecku w sposób nieadekwatny do jego ogólnych możliwości psychofizycznych,
-niewłaściwie zorganizowane miejsce zabawy, nauki, wypoczynku

 

                               Rozwijanie zdolności koncentracji uwagi

               Gry i zabawy rodzinne (2-3 razy w tygodniu):

Większość gier kształtuje nawyki pożyteczne dla koncentracji uwagi – umiejętność czekania na swoją kolej, planowania i przewidywania, wytrwania do końca gry, stosowania się do umów i obowiązujących reguł, radzenia sobie z frustracją i porażką.

Należy zaczynać od gier nie przekraczających 20-30 minut, dających dziecku szanse na uzyskanie sukcesu, które z dużym prawdopodobieństwem można będzie doprowadzić do końca; o ile dziecko będzie zmęczone, wzburzone, zniechęcone, można zrobić przerwę, ale należy starać się grę zakończyć.

                      Stosowanie wzmocnień pozytywnych:

  • zamiast mówić dziecku, co jest źle, pokaż mu, co zrobiło dobrze,
  • wyraź zadowolenie, w formie „osobistej pochwały” – np. „cieszę, że.. „,
  • stosuj nagrody, najlepiej w formie wspólnej z dzieckiem aktywności (np. za dodatkową pracę od poniedziałku do piątku – w sobotę lody z mamą lub wycieczka z tatą)

                                       Regularność ćwiczeń:

  • lepiej wykonywać ćwiczenia nawet krótko, ale codziennie (od poniedziałku do piątku),
  • dodatkowe ćwiczenia powinny być ujęte w stałym rozkładzie dnia np. o określonej godzinie, lub „zaraz po obiedzie”, czy „przed bajką na dobranoc” .

Przykładowe ćwiczenia, gry i zabawy:

  • rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, zadań typu: znajdź 10 szczegółów, którymi różnią się obrazki, układanie puzzli, itp.
  • zabawa w „papugę” – dorosły i dziecko powtarzają zdanie, stopniowo je rozbudowując: np.

rodzic: „Jestem dziewczynką”

dziecko: „Jestem dziewczynką, mam na imię Ola”

rodzic: „Jestem dziewczynką, mam na imię Ola, lubię cukierki czekoladowe.”

dziecko: „Jestem dziewczynką, mam na imię Ola, lubię cukierki czekoladowe, z nadzieniem truskawkowym” itd.

ćwiczenie to rozwija również pamięć bezpośrednią słuchową

  • podobnie jak wyżej – powtarzanie szeregów cyfr, wyrazów, kolorów, nazw zwierząt, słów na określoną literę itp.
  • powtarzanie szeregów cyfr, wyrazów, kolorów, nazw zwierząt, słów na określoną literę itp. ale wspak, poczynając od szeregu złożonego z 2-3 pozycji

rodzic: żółty, niebieski, czerwony

dziecko: czerwony, niebieski, żółty

W kolejnym artykule przedstawię dalsze propozycje rozwijania koncentracji uwagi

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

sekretariat@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl