Metoda projektów badawczych to doświadczanie, eksperymentowanie, zadawanie pytań o otaczającym świecie, a także wyzwalanie zainteresowań i motywacji do działania oraz inicjowanie samodzielnego uczenia się. W tym roku szkolnym dzieci z grupy ,,Smerfy” postanowiły zostać ekspertami w temacie kwiatów, dlatego też w dniach 04.05- 14.05.2021r. został zrealizowany projekt badawczy ,,Kwiat”. To już 6 projekt badawczy w tym roku szkolnym w naszej grupie.
Cele ogólne projektu:
-wspieranie aktywności, ciekawości i samodzielności dzieci,
-budowanie wiedzy o kwiatach,
-wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z kwiatami i ogrodnictwem,
-zapoznanie z różnymi rodzajami i kolorami kwiatów,
-poznanie warunków do samodzielnego wzrostu roślin,
-tworzenie kącika tematycznego w sali,
-doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziami ogrodniczymi,
-tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie,
-rozwijanie ekspresji muzyczno- ruchowej,
-rozwijanie umiejętności matematycznych,
-poznawanie różnych gatunków kwiatów i ich właściwości leczniczych,
-rozwijanie zdolności plastycznych przy użyciu różnych technik,
-współpraca z rodzicami, zaangażowanie i włączenie rodziców w realizację projektu,
-rozbudzenie zainteresowania pracą kwiaciarki, ogrodnika
Zadania w ramach realizacji projektu badawczego ,,Kwiat”:
-Co chcemy wiedzieć o kwiatach?- tworzenie siatki badawczej,
-Budowanie wiedzy o kwiatach- poznajemy kwiat na podstawie różnych źródeł: albumy, książki, wycinki z gazet,
-Skąd się biorą kwiaty?- prezentacja filmów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej, historyjka obrazkowa,
-Czego potrzebują kwiaty aby rosnąć?- promyczkowe uszeregowanie odpowiedzi,
-,,Jak kotek pomógł chorej roślince”- elementy metody storyline,
-Poznanie budowy kwiatu- zabawy badawcze,
-Dlaczego kwiaty są kolorowe? Czy można barwić płatki kwiatów? -eksperymenty badawcze (barwienie kwiatów),
-Tworzenie kącika tematycznego w sali,
-Zapoznanie z symboliką kwiatów w sztuce- prezentacja filmów edukacyjnych,
-Malowanie i szkicowanie kwiatów w plenerze,
-Pozyskanie wiedzy o kwiatach podczas spacerów- obserwacje roślin,
-Szukanie odpowiedzi na pytanie ,,Po co kwiatom pyłek?”,
-Poznanie różnych rodzajów kwiatów ( kwiaty jadalne i niejadalne) oraz ich właściwości leczniczych,
-Założenie hodowli roślin, wysiew nasion kwiatów- stworzenie rabatki z kwiatami na terenie przedszkola,
-Wycieczka do kwiaciarni- rozmowa z ekspertem na temat kwiatów,
-,,Różane ciasteczka”- zajęcia kulinarne,
-,,Zakupy w naszej kwiaciarni"- zabawy matematyczne z wykorzystaniem modeli monet i banknotów z W,
-Rozwijanie ekspresji muzyczno ruchowej do utworów muzyki klasycznej,
-Warsztaty- hiacynty z papieru, doniczki z recyklingu z tulipanami z masy solnej,
-Obchody Dnia Polskiej Niezapominajki- zapoznanie z symboliką ,,Niezapominajki”, przygotowanie laurek i plakatu dla podopiecznych WTZ w Kętrzynie,
-Rozwiązywanie zagadek o kwiatach,
-Zabawy i ćwiczenia oddechowe związane z kwiatami,
-Kodowanie na dywanie: ,,Zakodowany tulipan”- zadanie do wykonania na macie do kodowania,
-Podsumowanie projektu- quizy
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć
{gallery}wydarzenia/2020-2021/Przedszkole/Smerfy/05-20-kwiat/{/gallery}