Dnia 31 października w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia prowadzone Metodą ,,Porannego Kręgu.” Podczas zajęć został wykorzystany autorki program osoby prowadzącej ,,Cztery pory roku w terapii dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych”.
Poranny Krąg jest metodą, którą określamy jako wielozmysłową. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, żywiołem, zapachem, instrumentem. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali. Jesień wiąże się z kolorem żółtym, zapachem lawendy, smakiem miodu bądź kremu orzechowego, żywiołem jest powietrze, instrumentem dzwonki rurowe, wypowiadana zaś jest głoska ,,e’’. Podczas dzisiejszych zajęć dzieci zasiadły w kręgu, otoczone aurą jesieni. Sala integracji sensorycznej przybrała barwy żółtych liści i kwiatów. Nie zabrakło także jesiennych owoców i warzyw, kasztanów, orzechów oraz lampionów z dyni. Zajęcia prowadzone były według następujących etapów:
1. Zapalenie przez nauczyciela lampki o zapachu lawendy.
2. Obejście z lampką kręgu dzieci, wymienienie imion, zwrócenie uwagi na cechy ognia.
3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię dziecka i jednoczesne masowanie dłoni olejkiem lawendowym.
4. Krótkie opowiadanie o jesieni – oglądanie liści i kasztanów, warzyw i owoców jesiennych.
5. Spotkanie z żywiołem- powietrze. Rozwiewanie suchych liści, włosów dzieciom, poruszanie tkaninami na ścianach i suficie.
6. Demonstracja instrumentu muzycznego- dzwonki rurowe. Nauczyciel i dzieci grają na instrumentach.
7. Zakładanie na głowy dzieci żółtych chust , następnie dziecko samo lub z pomocą nauczyciela ściąga chustę z głowy.
8. Zaciemnienie sali- wręczenie dzieciom fosforyzujących pałeczek .Szukanie uczestników zajęć z lampką. Wymawianie imion dzieci, dziecko w miarę możliwości odpowiada głoską ,,e”.
9. Zastosowanie bodźców smakowych- podanie dzieciom kremu orzechowego. Degustacja kremu przez dzieci.
10. Gaszenie lampki zapachowej.
Głównym celem zajęć prowadzonych Metodą ,,Porannego Kręgu” jest budowanie u dzieci poczucia radości, bezpieczeństwa, a co za tym idzie, wzajemnego zaufania i komunikacji poprzez dostarczanie im określonej ilości i jakości bodźców sensorycznych pobudzających zmysły do działania. Najlepszymi pomocami dydaktycznymi są zaś te zaczerpnięte z natury.
{gallery}wydarzenia/2019-2020/Smerfy/10-31-metoda/{/gallery}