1.Ćwiczenia stymulujące dotyk i propriocepcję:
- „Ścieżki dotykowe”– układanie na podłodze ścieżek z materiałów o różnej fakturze, dziecko pokonuje je na czworakach, idąc bosymi stopami, na palcach, skacząc, zmieniamy układ ścieżki;
- „Masowanie” ciała podczas kąpieli dwoma, trzema rodzajami gąbek (różna ostrość). Co jakiś czas wprowadzamy zmiany. Nazywamy części ciała. Zabawy typu: „Co jest wyżej kolano czy łokieć?;
- „Magiczne pudełko”- zabawy z rozpoznawaniem przedmiotów schowanych w woreczku lub pudełku /bez patrzenia/. Określanie cech danych przedmiotów np. twardy i śliski. Wyszukiwanie tych samych przedmiotów, wyszukiwanie konkretnego przedmiotu;
- „Różnorodne wrażenia dotykowe”- pocieramy dłonie dziecka różnymi fakturami (szorstka gąbeczka, miękka, śliska, mokra, zimna, twarda)
- Opukiwanie opuszków palców o stół lub dłoni o siebie, pisanie na maszynie do pisania;
- próby siłowania się na ręce, przeciąganie liny, przepychanie ciężkich przedmiotów;
- „Gdzie dotknięty?”- dziecko ma zamknięte oczy, dotykamy je w różne części ciała, najpierw w jedno, następnie drugie, jednocześnie w dwa miejsca;
- Rysowanie palcem na plecach, dłoni;
- odnajdywanie ukrytych przedmiotów (w misce z ryżem, kaszą, piasku);
- Wygniatanie oburącz ciasta (masa solna, gniotki), wyciskanie gąbek.
2. Ćwiczeni stymulujące układ przedsionkowy i obustronną koordynację:
- Kołyski na plecach, wykonywane na materacu: przód-tył, na boki;
- Kołyski na brzuchu;
- marsz z wymachami nóg i rąk;
- Turlanie po materacu z fiksacją wzroku na przedmiocie;
- Chodzenie wzdłuż naklejonej linii, chodzenie stopa za stopą (moża przykleić taśmę malarską, nie zostawia śladów)
- Chodzenie wzdłuż naklejonej linii z jednoczesnym trzymaniem przedmiotu w rękach;
- Chodzenie wzdłuż naklejonej linii z omijaniem przeszkód;
- W leżeniu na plecach robienie orła w „śniegu”;
- Zabawy z klaskaniem, wyklaskiwaniem rytmu, powtarzaniem rytmu, odbijaniem w rytm piłki oburącz;
- Odbijanie podwieszonej piłki, kijkiem trzymanym oburącz, rakietką;
- Rzucanie piłki oburącz;
- Przerzucanie piłeczki z ręki do ręki;
- żabki/ skoki;
- pajacyki;
- skoki obunóż w różnych kierunkach;
- Malowanie dwoma pędzlami jednocześnie.
3. Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni:
- Wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała;
- Utrwalenie poprawnego rozumienia pojęć i określeń dotyczących pozycji ciała i ruchu (prawa, lewa, do góry, na dół, niżej, wyże itd.);
- Odbieranie wrażeń na ciele (masaż, uciski) z wykorzystaniem różnych przedmiotów (gąbki, wałki, szczotki);
- Chodzenie po narysowanej, ułożonej z liny ścieżce zgodnie z poleceniami (prosto, do tyłu, na prawo);
4. Przekraczanie linii środkowej ciała:
- Chodzenie krzyżując nogi;
- „Samolot”– siad w rozkroku, dotykanie ręką przeciwnej stopy;
- Zabawa z przyczepianiem i zdejmowaniem spinaczy do ubrania w okolicach stawów; dziecko przyczepia i ściąga przeciwną ręka;
- „Nożyce” rękoma, nogami;
- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po lewej stronie ciała na prawą i odwrotnie;
- W pozycji stojącej krążenia ramion przed sobą, ramiona się krzyżują;
- przypinanie/ odpinanie klamerek przekraczając linię środkową ciała na brzeg koszyczka.
5. Rozwijanie umiejętności planowania motorycznego:
- Tory przeszkód, które zawierają wiele elementów (wykorzystać wszystko co jest w domu)
- Naśladowanie sposobu przemieszczania się zwierząt (zając, żaba, niedźwiedź, pies);
- Rytmy– wyklaskiwanie, uderzenia o uda, tupanie (naśladowanie, zabawy w parze);
- Podrzucanie i łapanie piłeczki/woreczka (podrzut klaśnięcie, przerzucanie z ręki do ręki itp.; w różnych pozycjach);
- Podskoki/chodzenie po polach w określonej sekwencji np. według kolorów/numerów itp.; (moża rozłożyć kolorowe kartki, napisać cyfry)
Polecam stronę (filmiki z ćwiczeniami):
https://www.facebook.com/O%C5%9Brodek-Terapeutyczny-Krasnal-1694596504103468/
ZACHĘCAM DO ĆWICZEŃ CAŁĄ RODZINĘ !