Autyzm

Drukuj
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH METOD TERAPEUTYCZNYCH STOSOWANYCH W PRACY Z OSOBAMI Z AUTYZMEM

      Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Autyzm nie jest chorobą. Jest stanem – odmiennym sposobem myślenia i odczuwania świata. Określenie “spektrum autyzmu” ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak różnorodne są osoby z autyzmem i w jak różny sposób zaburzenie to może wpływać na ich życie. W spektrum znajdują się zarówno osoby niemówiące, mające poważne problemy w zakresie samodzielności i funkcjonujące na poziomie niepełnosprawności intelektualnej, jak również osoby sprawnie porozumiewające się mową, zakładające rodziny i realizujące się w życiu zawodowym. Mimo iż przyczyna autyzmu nie została jeszcze w pełni poznana, to na podstawie dotychczasowej wiedzy opracowano  wiele metod pracy z osobami z autyzmem, mających na celu poprawę ich funkcjonowania. Należy pamiętać, że autyzm towarzyszy osobie przez całe życie (nie da się go wyleczyć), jednakże im wcześniejsza diagnoza i idąca za nią odpowiednio dobrana terapia, tym większa szansa na poprawienie jakości życia osób z autyzmem i ich rodzin. W Polsce dostępnych jest kilkanaście metod terapii autyzmu. Niektóre z nich są specyficzne, dedykowane dla autyzmu i mają na celu całościowe wspomaganie rozwoju osoby autystycznej. Inne z kolei są metodami wspomagającymi, to znaczy, że są pomocne w rozwijaniu konkretnej umiejętności/sfery rozwoju. W terapii wiodące są dwa podejścia: behawioralne i rozwojowe, jednakże, jak podają źródła coraz popularniejsza staje się tendencja do łączenia różnych metod, w celu jak najlepszego dopasowania terapii do potrzeb i możliwości osoby z niej korzystającej.

JAKO GŁÓWNE METODY TERAPII AUTYZMU DOSTĘPNE W POLSCE WYMIENIA SIĘ:

METODY WSPIERAJĄCE TERAPIĘ TO:

Metoda VIT czyli Metoda Wideotreningu Komunikacji - to interwencja terapeutyczna podczas której dorosły (rodzic, terapeuta lub nauczyciel) pracuje z trenerem omawiając nagrania swoich interakcji z dzieckiem. Celem tej metody jest poprawa relacji poprzez poznanie i stosowanie zasad dobrej komunikacji. Analizowanie pozytywnych momentów w interakcji pomaga lepiej rozumieć podopiecznego i dostosować swoją komunikację do jego potrzeb. Metoda Wideotreningu Komunikacji pomaga rodzicom/dorosłym zauważać sygnały wysyłane przez dziecko i adekwatnie na nie reagować