ZMYSŁ DOTYKU.

Drukuj
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Charakterystyka i objawy zaburzeń w zakresie zmysłu dotyku

Układ dotykowy jest największym i najbardziej pierwotnym systemem zmysłowym. Poprzez receptory znajdujące się na całej powierzchni skóry docierają do nas informacje dotykowe. Receptory dotyku odbierają informacje o nacisku, wibracji, ruchu, temperaturze, bólu, lekkim dotyku oraz rozciąganiu skóry. W każdym momencie jesteśmy dotykani albo czegoś dotykamy np. przez ubrania, innych ludzi, meble, podmuch wiatru. Zmysł dotyku ma ogromny wpływ na świadomość ciała, planowanie motoryczne, różnicowanie wzrokowe, język, uczenie się szkolne, bezpieczeństwo emocjonalne, umiejętności społeczne. Pomaga różnicować to, czego dotykamy i gdzie jesteśmy dotykani. Ostrzega przed nieoczekiwanymi wrażeniami dotykowymi.

Układ dotykowy możemy podzielić na dwie części:

- system ochronny – uwrażliwia nas na potencjalne pożyteczne bądź szkodliwe bodźce, a aktywatorem tych receptorów jest lekki dotyk

- dotyk różnicujący – uczy nas odróżniać, jakiego rodzaju dotyk odczuwamy, rozwija się na bazie doświadczeń jakie gromadzimy przez całe swoje życie, a aktywatorem tych receptorów jest mocny dotyk.

Zaburzenia i objawy układu dotykowego

Zaburzenia w obszarze zmysłu dotyku można podzielić na zaburzenia modulacji sensorycznej i zaburzenia różnicowania sensorycznego. W zaburzeniach modulacji sensorycznej wyróżniamy nadreaktywność dotykową (obronność dotykową), podreaktywność dotykową i poszukiwacza sensorycznego.

Zaburzenia modulacji sensorycznej – jest to brak umiejętności regulowania i organizacji stopnia, intensywności i rodzaju reakcji na wejściowe informacje sensoryczne w sposób sukcesywny i adaptacyjny.

Nadreaktywność dotykowa

Inaczej obronność dotykowa – szybkie lub intensywne reakcje na bodźce dotykowe, które inni uważają za niegroźne; charakteryzują się przesadną, negatywną reakcją lub wycofaniem. Obronność dotykowa występuje z różnym nasileniem: od niewielkiego poczucia dyskomfortu po przytłaczający lęk i może mieć postać od lekkiej po ciężką. U osób ujawniających obronność dotykową często występuje także nadpobudliwość i zaburzenia koncentracji uwagi, a obronne reagowanie na bodźce dotykowe przejawia się jako zaburzenia zachowania i zaburzenia emocjonalne.

Problemy jakie mogą wystąpić u dziecka z nadreaktywnością dotykową:

Pojawienie się kilku z nich może świadczyć już o występujących zaburzeniach modulacji sensorycznej pod postacią obronności dotykowej.

Podreaktywność dotykowa

Podwrażliwość na bodźce dotykowe, charakteryzuje się intensywnym poszukiwaniem wrażeń dotykowych lub wycofywaniem się i trudnością z zaangażowaniem. W odróżnieniu od zawsze gotowego na reakcję dziecka z obronnością dotykową, dziecko z podreaktywnością nie reaguje na dotyk na tyle skutecznie, żeby się bronić. Często nie zdaje sobie sprawy z tego, że zostało dotknięte.

Problemy jakie mogą wystąpić u dziecka z podreaktywnością dotykową:

Poszukiwacz sensoryczny

Poszukiwanie sensoryczne w obrębie zmysłu dotyku charakteryzuje się stałym wyszukiwaniem dodatkowych bodźców dotykowych. Dzieci takie potrzebują więcej mocnych ucisków i więcej kontaktów przez skórę niż inni. Mogą dotykać i wyczuwać wszystkiego co znajduje się w zasięgu ich wzroku np. przebiegają rękami po ścianach, meblach, dywanach, dotykają innych dzieci lub przedmiotów, które są niebezpieczne np. gorący garnek. Uwielbiają brudzące zabawy jak malowanie farbami, kałuże z błotem, piasek, klej. Ciągle poszukują intensywnego kontaktu, mogą mocno wpadać lub przytulać inne osoby. Przez swoje poszukiwanie wrażeń sensorycznych takie dzieci często wpadają w tarapaty. 

Problemy jakie mogą wystąpić u dziecka poszukującego wrażeń dotykowych:

Zaburzenia różnicowania sensorycznego in. dyskryminacji sensorycznej (jest to problem z różnicowaniem cech bodźców sensorycznych oraz z zauważeniem różnic pomiędzy bodźcami). Dyskryminacja dotykowa jest to świadomość dotykania lub bycia dotykanym. Jest to umiejętność zauważenia różnicy pomiędzy wrażeniami dotykowymi, świadomość fizycznych atrybutów przedmiotu, tj. wielkości, temperatury, kształtu, faktury i gęstości. Dziecko z zaburzeniami dyskryminacji dotykowej ma problem z określeniem fizycznych cech przedmiotów. Może nie umieć wskazać palcem obrazka, który chciałoby zobaczyć lub zapiąć bluzy bez ciągłego patrzenia na to co robi. Czuje, że jego ręce go nie „słuchają”. Może mieć problem z używaniem przyborów znajdujących się w sali lekcyjnej np. nożyczek, kredy lub mieć kłopot z opanowaniem nowej czynności manualnej. Niedojrzała dyskryminacja dotykowa może komplikować wykorzystywanie wcześniej zdobytych doświadczeń do nauki coraz bardziej skomplikowanych umiejętności. Nawet jeśli już wcześniej spotkało się np. z klockami to musi ich wielokrotnie dotykać, żeby poznać ich fakturę, kształt czy wagę.

Problemy jakie mogą wystąpić u dziecka z dyskryminacją dotykową:

 

Źródło: zasoby internetu.