1. PRZENOSZENIE PŁATKÓW ZA POMOCĄ SŁOMKI
- wzmocnienie mięśni pierścienia zwierającego gardło
- wzmocnienie mięśni warg i policzków
- ćwiczenie oddechowe
pomoce: płatki śniadaniowe, słomka, 2 talerze
Przebieg:
A: Na jeden z talerzyków wsypujemy płatki (garść). Następnie, prosimy dziecko aby poprzez zasysanie słomki przeniosło płatki na drugi talerz.
B: Na jeden talerzy wsypujemy płatki, a dziecko za pomocą słomki zdmuchuje je.
DOBRA RADA: Słomka umiejscowiona po środku warg. Słomkę trzymają wargi a nie zęby!
2. PIJEMY SOK/MUS
- wzmocnienie mięśni pierścienia zwierającego gardło
- wzmocnienie mięśni warg i policzków
- wydłużenie fazy wydechowe
Pomoce: szklanka z sokiem (najlepiej przecier owocowy/mus/jogurt – gęsty napój), słomka
Przebieg: Dziecko na zmianę pije napój i robi bąbelki w szklance.
3. OWOCOWA RODZINKA PALUSZKÓW
- wzmacnianie mięśni języka
- wzmocnienie mięśnia okrężnego warg
- ćwiczenie napinania i rozluźniania czubka języka
Pomoce: maliny, talerz
Przebieg: Dziecko nakłada maliny na palce dowolnej ręki, a potem każdą malinę ściąga czubkiem języka, miażdży ją językiem o podniebienie i dopiero wtedy malina jest gotowa do połknięcia.
4. LUBIĘ JEŚĆ WARZYWA I OWOCE
- ćwiczenia prawidłowego odgryzania i żucia
- warzywa/owoce, talerz
Przebieg: Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje warzywa/owoce, myje, kroi np. marchewka, ogórek, papryka, kalarepa, rzodkiewka, jabłko, kiwi, truskawki itp. Wspólnie z dzieckiem kroimy owoce, pamiętając aby nie było to zbyt małe kawałki, ponieważ dziecko musi mieć możliwość odgryzienia i żucia. Następnie układamy na talerzyku owocowo-warzywny obrazek. Prosimy, żeby dziecko zjadało po kolei warzywa i owoce odgryzając je przednimi zębami, a gryząc trzonowymi.
WAŻNE! Podczas żucia wargi dziecka są domknięte, a żuchwa wykonuje ruchy okrężne.
5. ŻELKOWE MISIE
- wzmacnianie mięśni języka
- wzmocnienie mięśnia okrężnego warg
- ćwiczenie napinania i rozluźniania czubka języka
Pomoce: misie żelki, talerz
Przebieg:
A: Prosimy, aby dziecko otworzyło buzię, język ułożyło płasko. Kładziemy mu żelka na środku języka, tak aby „miś” nie spadł. Pomagamy nucić „misiową kołysankę” np.: „aaaaa”, „eeeee”. Gdy „miś zaśnie”, można go w nagrodę zjeść…
WAŻNE! Żelek nie powinien spadać z języka.
B:Rozsypujemy na talerzyku kilka żelków. Prosimy, żeby dziecko trzymało żelka przed swoimi ustami i na przemian „dawało misiowi całusa” i „łaskotało językiem”
WAŻNE! Podczas „całowania misia” usta dziecka układają się w dzióbek, a podczas „łaskotania misia” żuchwa pozostaje nieruchoma i „nie ćwiczy” razem z językiem. Na początku, zanim dziecko dojdzie do wprawy można przytrzymać żuchwę.
6. CZEKOLADOWE LODY
- ćwiczenia ruchomości czubka języka
- ćwiczenia pionizacji języka
- uwrażliwianie czubka języka i podniebienia twardego
Pomoce: krem czekoladowy/miód/dżem, chrupki kukurydziane, drewniana szpatułka lub łyżeczka
Przebieg:
A: Smarujemy kremem czekoladowym/miodem lub dżemem łyżeczkę. Dziecko otwiera szeroko buzię i czubkiem języka zlizuje smakołyk z łyżeczki/szpatułki.
B: Smarujemy kremem czekoladowym/miodem lub dżemem łyżeczkę. Dziecko zlizuje czubkiem języka smakołyk, a następnie dotyka podniebienia twardego (miejsce za górnymi zębami).
C: Rodzic smaruje dziecku podniebienie twardego (miejsce za górnymi zębami) wykorzystując wybrany smakołyk a dziecko zlizuje go czubkiem języka.
D: Rodzic przykleja dziecku do podniebienia kawałek chrupki kukurydzianej a dziecko czubkiem języka próbuje go usunąć.
WAŻNE: Dbając o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, wszystkie powyższe ćwiczenia Rodzic wykonuje wspólnie z dzieckiem!
Życzę miłej i wesołej zabawy!