Poradnik Logopedy

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
  • Słuch w procesie przyswajania mowy ma największe znaczenie

Rodzicu, obserwuj czy dziecko reaguje na dźwięki, ponieważ prawidłowy słuch jest warunkiem rozwoju mowy.

  • Oddech

Rodzicu, zwróć uwagę, czy dziecko podczas snu oddycha przez  nos. Nieprawidłowy tor oddychania, tj. oddychanie przez usta może być skutkiem powiększonego migdałka czy obniżonego napięcia mięśniowego, co z kolei wpływa na nieprawidłowy rozwój mowy.

  • Język nianiek

Rodzicu, zwracając się do dziecka unikaj spieszczeń i przesadnych zdrobnień. Dziecku należy dostarczać prawidłowego wzorca wymowy.

  • Rozmowa z dzieckiem w „cztery oczy”

Rodzicu, mimika jest uniwersalnym sposobem komunikowania się dziecka ze światem. Mówiąc do dziecka zwracaj uwagę, aby widziało twoją twarz, ponieważ będzie miało wtedy świadomość i okazję do obserwowania ruchu ust.           

Rodzicu, pamiętaj, że dziecko naśladuje wzorzec mowy i wymowy najbliższych, dlatego jeśli posiadasz wadę wymowy, pracuj nad nią i ją koryguj.

  • Smoczek – uspokajacz

Rodzicu, nie podawaj dziecku smoczka! Uważaj, by nie ssało palca! Następstwem tego mogą być wady zgryzu, a w konsekwencji wady wymowy.

  • Masaż twarzy

Rodzicu, możesz wpłynąć na prawidłowy rozwój narządów mowy dziecka, regularnie wykonując delikatny masaż twarzy, tj. policzków, warg i żuchwy. Przed rozpoczęciem masażu  natłuść ręce oliwką, połóż lub posadź dziecko w wygodnej pozycji. Masaż wykonuj palcami bardzo delikatnie, stopniowo zwiększając jego natężenie poprzez głaskanie, ugniatanie palcami oraz delikatne oklepywanie opuszkami palców.

  • Nauka poprzez zabawę

Rodzicu, śpiewaj dziecku piosenki, wyliczanki, ucz wierszyków, baw się z dzieckiem, angażując zmysły: wzroku, słuchu i dotyku.

Rodzicu, opowiadaj dziecku bajki, czytaj książki i wiersze, w ten sposób rozwiniesz jego wyobraźnię, rozbudzisz ciekawość poznawczą, a także usprawnisz uwagę, koncentrację i pamięć.

  • Komunikacja z dzieckiem

Rodzicu, odpowiadaj na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco, sam także zadawaj pytania. W ten sposób wzbogacisz słownictwo dziecka, a także nauczysz je właściwego posługiwania się rytmem, melodią, akcentem, które mają wpływ na rozumienie wypowiedzi.

  • Rodzic uważnym słuchaczem

Rodzicu, nie przerywaj dziecku i unikaj kończenia zdań. Dyskretnie poprawiaj błędy mowy i wymowy, nie ośmieszaj, nie krytykuj, nie naśladuj sposobu mowy dziecka. Rozmowa z rodzicem powinna być dla dziecka przyjemnością.

  • Aktywność fizyczna dziecka

Rodzicu, rozwijaj aktywność fizyczną dziecka, która wpływa na funkcjonowanie mózgu, zdolności poznawcze i intelektualne, a co za tym idzie na kształtowanie się umiejętności mowy. Zachęcaj dziecko do zabaw ruchowych angażujących mięśnie całego ciała, a także rozwijających sprawność dłoni i palców, tj. pływanie, jazda na rowerze, malowanie palcami, zabawy klockami, nawlekanie koralików, itp.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

ETAP I

  • Nauka unoszenia języka za górne zęby(kilkanaście razy dziennie, przed lustrem).
    • Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem , parkingiem. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
    • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
    • Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
    • Konik jedzie na przejażdżkę- naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
    • Winda- otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.
    • Karuzela- dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
    • Chomik- wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
    • Malarz- maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
    • Młotek- wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
    • Żyrafa- ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
    • Słoń- ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

ETAP II ( jeżeli dziecko potrafi zawsze wskazać "zaczarowane miejsce")

  • Połykanie śliny.

Mówimy do dziecka:  Połóż język w zaczarowanym miejscu, zaparkuj w garażu (za górnymi zębami). Trzymaj go tam przez cały czas, zamknij zęby, uśmiechnij się szeroko i połknij ślinę .

Połykaniu nie może towarzyszyć napięcie warg, które nie powinny stawiać oporu przy ich rozchyleniu.

ETAP III

  • Połykanie płynów.

Ćwiczenia stosujemy kilkakrotnie w ciągu dnia (w sumie przez 20 - 30 minut). Picie płynów odbywa się porcjami. Dziecko bierze do ust niewielki łyk. Wcześniej prosimy, żeby poczekało na hasło "połykamy". Polecamy, aby uniosło język do góry, zamknęło zęby, rozchyliło wargi i dopiero teraz połknęło płyn.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Możliwe przyczyny ślinotoku u dziecka:

- Ząbkowanie. Jest to naturalny proces. Ślina spełnia w tym czasie funkcje zmiękczające

i regenerujące dziąsła.

- Ślinienie to uboczny skutek treningu narządów mowy, kiedy wszystko rozwija

się prawidłowo.

Dzieci często same ćwiczą swoją buźkę – parskają, prychają, robią bańki ze śliny itp.

– jest to jak najbardziej naturalne.

- Silne emocje: gniew, złość, nerwowość mogą być bodźcem wywołującym nadmierne ślinienie.

- Nieprawidłowe nawyki i odruchy, np. nadmierne bodźcowanie poprzez trzymanie

palców w buzi, ssanie kciuka albo gdy dziecko zbyt często ma otwartą buzię – przy zabawie,

podczas spania itp.

Ślina wydobywa się wówczas poza jamę ustną.

- Dziecko nie przyjmuje właściwych pokarmów.

Ślina jest sygnałem, że dziecko może zacząć przyjmować pokarmy stałe, ponieważ zawiera enzymy,

które ten pokarm rozmiękczają, rozdrabniają i sklejają.

Jeśli dziecko pije z butelki za długo lub często przyjmuje rzadkie pokarmy – ślina będzie się

gromadzać, ponieważ enzymy nie mają na czym wykonać swojej pracy.

- Zapalenia oraz choroby zębów, dziąseł i błony śluzowej jamy ustnej.

Konieczna jest konsultacja stomatologiczna, aby zlikwidować przyczynę ślinienia.

- Ciała obce w obrębie jamy ustnej.

- Infekcje górnych dróg oddechowych. Alergie, zapalenia zatok przynosowych,

powiększone migdałki. Niezbędna jest w tym przypadku konsultacja z lekarzem pediatrą

lub laryngologiem.

- Obniżone bądź zwiększone napięcie mięśni twarzy, ze szczególnym uwzględnieniem

mięśnia okrężnego ust.

Konieczna jest konsultacja logopedyczna, niekiedy neurologiczna, w celu ustalenia przyczyn

nieprawidłowego napięcia mięśniowego.

- Zaburzenia połykania. Nieprawidłowy typ połykania. Jest to bardzo częsta przyczyna

gromadzenia się płynów, w tym także śliny w jamie ustnej.

Naturalne dla języka jest, by był on w jamie ustnej, opierając sie na podniebieniu,

zatem język uciekający z ust, świadczy, że dziecko nie potrafi trzymać go w tej pozycji,

przełykać śliny prawidłowo.

W tym przypadku niezbędna jest konsultacja z logopedą.

Prawidłowe połykanie jest czynnością, której dziecko z pomocą logopedy

może się nauczyć.

- Niedomykanie ust. Spowodowane wiotkością mięśni twarzy lub przerostem migdałków.

Ślina wycieka najczęściej poza jamę ustną.

Rodzicu! Jeżeli zauważyłeś niepokojące symptomy ślinienia u Twojego dziecka, zgłoś się

do specjalisty: lekarza pediatry, laryngologa lub logopedy.

Ich zadanie polega na określeniu, czy występuje problem nadmiernej produkcji śliny,

czy też trudności z jej połykaniem i gromadzeniem w jamie ustnej.

Następnie należy wdrożyć odpowiednią terapię w celu wyeliminowania danego problemu.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 

  • · Wdech nosem przy zamkniętych ustach i wydech ustami ułożonymi jak przy wymowie głoski "u".
  • · Dmuchanie ustami na piórka, piłeczkę pingpongową, waciki, kawałki papieru.
  • · Dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów.
  • · Dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa.
  • · Chuchanie na "zmarznięte ręce" oraz na "gorącą zupę".
  • · Wąchanie kwiatków, napojów itp.
  • · Dmuchanie na wiszące na sznurkach waciki, piórka, kokardki.
  • · Dmuchanie na wiatraczek.
  • · Dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasił się tylko wyginał.
  • · Pompowanie baloników.
  • · Zabawa w "dźwig" przy użyciu rureczki - przenosimy leżące waciki przez przyssanie ich do rurki / konieczny jest głęboki wdech i zatrzymanie powietrza w płucach.
  • · Puszczanie baniek mydlanych.
  • · Dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę.
  • · Zakładanie wargi dolnej na górną oraz górnej na dolną.
  • · Dolną wargę nakrywamy zębami i głośno wydychamy powietrze tak, aby wypchnąć dolną wargę / słyszymy wtedy dźwięk FF/.
  • · Rozciągamy usta jak do dźwięku "e", a następnie ustawiamy w kółeczko jak do dźwięku "u".
  • · Rozciągamy wargi jak do dźwięku "i".
  • · Naciągamy kąciki warg w prawo, a potem w lewo.
  • · Wargi ściągamy do przodu w " dzióbek" i wykonujemy nimi ruch okrężny.
  • · Wargi wkładamy do ust między zęby i naciągamy.
  • · Wyciskamy powietrze przez zaciśnięte wargi tak, aby powstał dźwięk "p".
  • · Ssanie górnej wargi, a następnie dolnej.
  • · Nabieranie powietrza pod wargę górną, a następnie dolną.
  • · Utrzymywanie ołówka między nosem, a górną wargą.
  • · Wydymanie policzków przy zamkniętych wargach.
  • · Wydymanie powietrzem lewego policzka i przeniesienie go do prawego.
  • · Wydymanie policzków, a następnie uwolnienie ich przez silne dmuchnięcie celem rozwarcia warg / głoska "p"/
  • · Wciąganie policzków do środka jamy ustnej.
  • · Zabawa w "króliczka" – unoszenie wargi górnej do góry tak, aby było widać zęby.
  • · Oprzeć siekacze górne na dolnej wardze i mocno wydmuchiwać powietrze przez szczelinę wargowo-zębową.
  • · Parskanie wargami.
  • · Układanie ust w ryjek i wciąganie do ust policzków.
  • · Układanie ust w ryjek i cmokanie.
  • · Całuski – cmokanie wargami ustawionymi w ryjek.
  • · Wymawianie na przemian głosek "a", "o".
  • · Wymawianie samogłosek parami np.: a-i, i-a, a-u, u-a.
  • · Łączenie wielu samogłosek podczas wymowy na jednym wydechu np.: a-o-i-e-u
  • · Wymawianie samogłosek staccato na jednym wydechu np.: a.o.i.e.u.
  • · Granie palcami na wargach.
  • · Wysuwanie ostro języka bez dotykania nim warg i cofanie go z powrotem w głąb jamy ustnej.
  • · Wysuwanie cienkiego języka tzw. niteczki i chowanie go.
  • · Wysuwanie szerokiego języka tzw. łopatki i chowanie go.
  • · Wysuwanie na przemian cienkiego i grubego języka i chowanie go.
  • · Próby dotykania językiem nosa.
  • · Próby dotykania językiem brody.
  • · Dotykanie językiem prawego kącika ust na zmianę z lewym.
  • · Dotykanie językiem szerokim dolnych, a następnie górnych zębów.
  • · Dotykanie językiem raz dolnej raz górnej wargi.
  • · Dotykanie językiem górnej wargi i odrywanie go przy dmuchnięciu na czubek języka.
  • · Dotykanie czubkiem języka podniebienia i odrywanie go – klaskanie.
  • · "Liczenie zębów" – dotykanie czubkiem języka każdego zęba po kolei zaczynając od tyłu przez przód do tyłu od góry potem od dołu.
  • · Oblizywanie górnej i do dolnej wargi na zmianę.
  • · Oblizywanie ruchem okrężnym warg od górnej przez dolną do górnej.
  • · "Wymiatanie zza zębów" przesuwanie języka między wargą, a zębami od prawej strony do lewej, a potem to samo na dole.
  • · Trzymanie języka przy dolnych zębach i unoszenie środka języka do góry.
  • · Zwijanie języka w rureczki
  • · Wypychanie policzkiem policzka / na przemian lewego i prawego/.
  • · Wymawianie głoski "l", a następnie głoski "a".
  • · Wymawianie sylaby "la" przy otwartych ustach.
  • · Przeciskanie języka między zębami.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " ddddd" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdtdtd" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdntdntdn" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Lizanie językiem podniebienia za górnymi zębami.
  • · Lizanie czubkiem języka kawałka czekolady przyklejonego na podniebieniu.
  • · Ssanie twardych cukierków.
  • · Głębokie oddychanie nosem – wdech nosem i wydech nosem (wszystko przyotwartych ustach).
  • · Głębokie oddychanie ustami – wdech i wydech ustami ( nos zaciśnięty palcami).
  • · Głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami.
  • · Ziewanie – szczęka jest nisko opuszczona.
  • · Kasłanie z wysuniętym na zewnątrz językiem.
  • · Chrapanie na wdechu i na wydechu.

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

          Bardzo często podczas zajęć logopeda obserwuje, że dziecko ma niewłaściwy tor oddechowy, tzn. oddycha przez uchylone usta. Podejrzeniem jest niedrożność nosa objawiająca się katarem, ale jeśli ta przyczyna odpada, a my obserwujemy, że pociecha ma uchylone usta przez większość czasu, chrapie przez sen, często „ łapie” infekcje górnych dróg oddechowych, to warto udać się do laryngologa, by ocenił również stan trzeciego migdała.

         Anomalią jest sytuacja, gdy trzeci migdał jest przerośnięty i zaczyna źle oddziaływać na słuch dziecka (przytykanie trąbek słuchowych, nawracające zapalenia ucha). Ponadto stale uchylone usta, w konsekwencji nieprawidłowa pozycja języka w jamie ustnej, może powodować problemy ortodontyczne w postaci wad zgryzu.

        Jeśli laryngolog stwierdzi znaczne przerośnięcie trzeciego migdała zaleci nieinwazyjne badanie słuchu- tympanometrię. Na podstawie badania diagnostycznego, obserwacji, wywiadu z rodzicem zadecyduje o leczeniu farmakologicznym bądź operacyjnym, czyli wycięciu trzeciego migdała. Ze względu na prawidłowy rozwój mowy, artykulację głosek, słuch i zgryz niezwykle ważna jest konsultacja laryngologiczna jeśli zauważymy niepokojące symptomy.

Po usunięciu trzeciego migdała przydatne stają się ćwiczenia oddechowe, które zamieszczam poniżej:
 -dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie na waciki, piórka, skrawki waty; wiatraczki\

  - dmuchanie na papierowe statki, którymi możemy bawić się w misce z wodą

  - dmuchanie balonów,

 -wdech nosem i wydech ustami (przedłużanie fazy wydechowej)

             Pamiętajmy o tym, że dziecko przez przerośnięty migdał mogło nabyć nawyk oddychania przez uchylone usta, co jest niewłaściwe i poprzez systematyczne ćwiczenia staramy się go zminimalizować, a następnie zlikwidować.

            Ćwiczenia nie powinny zająć nam więcej niż kilka minut dziennie ze względu na hiperwentylację (częsty objaw to zawroty głowy), należy więc selektywnie wybrać ćwiczenia i stosować z rozwagą.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

ĆWICZENIA DYKCYJNE

- Naśladuj warkot silnika motocyklowego na różnych wysokościach dźwięku.
Najpierw używaj jedynie warg, potem języka, na koniec warg i języka. Warto
parsknąć!

- Kilkakrotnie jak najgłośniej przeciągle cmoknij.

- Kilka razy szeroko otwórz i zamknij usta, układając je w pozycji
poszczególnych samogłosek - "a", "o", "u", "e", "i", "y", tym razem rób to
głośno.

- Głośno i wyraźnie wypowiadaj połączenia:


"abba, obbo, ubbu, ebbe, ibbi, ybby";
"assa, osso, ussu, esse, issi, yssy".


Wybierz sobie różne spółgłoski i łącz je z samogłoskami według powyższego
wzoru. Każda głoska musi być słyszalna!

- W różnym tempie wypowiedz:


"da-ta-za-sa-dza-ca-na-ła";

"di-ti-zi-si dzi"; "zia-sia-dzia-cia-nia";
"ga-ka-ha-cha";
"gia-kia-hia-chia".

 - W różnym tempie powiedz:


"brim, bram, bram, bram, brom";
"trim, tram, tram, tram, trom";
"krim, kram, kram, kram, krom" itd.

 

Wierszyki na dykcję

 BĄK
Spadł bąk na strąk,
a strąk na pąk.
Pękł pąk, pękł strąk,
a bąk się zląkł.

BYCZKI
W trzęsawisku trzeszczą trzciny,
trzmiel trze w Trzciance trzy trzmieliny
a trzy byczki znad Trzebyczki
z trzaskiem trzepią trzy trzewiczki.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 

  • · Wdech nosem przy zamkniętych ustach i wydech ustami ułożonymi jak przy wymowie głoski "u".
  • · Dmuchanie ustami na piórka, piłeczkę pingpongową, waciki, kawałki papieru.
  • · Dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów.
  • · Dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa.
  • · Chuchanie na "zmarznięte ręce" oraz na "gorącą zupę".
  • · Wąchanie kwiatków, napojów itp.
  • · Dmuchanie na wiszące na sznurkach waciki, piórka, kokardki.
  • · Dmuchanie na wiatraczek.
  • · Dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasił się tylko wyginał.
  • · Pompowanie baloników.
  • · Zabawa w "dźwig" przy użyciu rureczki - przenosimy leżące waciki przez przyssanie ich do rurki / konieczny jest głęboki wdech i zatrzymanie powietrza w płucach.
  • · Puszczanie baniek mydlanych.
  • · Dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę.
  • · Zakładanie wargi dolnej na górną oraz górnej na dolną.
  • · Dolną wargę nakrywamy zębami i głośno wydychamy powietrze tak, aby wypchnąć dolną wargę / słyszymy wtedy dźwięk FF/.
  • · Rozciągamy usta jak do dźwięku "e", a następnie ustawiamy w kółeczko jak do dźwięku "u".
  • · Rozciągamy wargi jak do dźwięku "i".
  • · Naciągamy kąciki warg w prawo, a potem w lewo.
  • · Wargi ściągamy do przodu w " dzióbek" i wykonujemy nimi ruch okrężny.
  • · Wargi wkładamy do ust między zęby i naciągamy.
  • · Wyciskamy powietrze przez zaciśnięte wargi tak, aby powstał dźwięk "p".
  • · Ssanie górnej wargi, a następnie dolnej.
  • · Nabieranie powietrza pod wargę górną, a następnie dolną.
  • · Utrzymywanie ołówka między nosem, a górną wargą.
  • · Wydymanie policzków przy zamkniętych wargach.
  • · Wydymanie powietrzem lewego policzka i przeniesienie go do prawego.
  • · Wydymanie policzków, a następnie uwolnienie ich przez silne dmuchnięcie celem rozwarcia warg / głoska "p"/
  • · Wciąganie policzków do środka jamy ustnej.
  • · Zabawa w "króliczka" – unoszenie wargi górnej do góry tak, aby było widać zęby.
  • · Oprzeć siekacze górne na dolnej wardze i mocno wydmuchiwać powietrze przez szczelinę wargowo-zębową.
  • · Parskanie wargami.
  • · Układanie ust w ryjek i wciąganie do ust policzków.
  • · Układanie ust w ryjek i cmokanie.
  • · Całuski – cmokanie wargami ustawionymi w ryjek.
  • · Wymawianie na przemian głosek "a", "o".
  • · Wymawianie samogłosek parami np.: a-i, i-a, a-u, u-a.
  • · Łączenie wielu samogłosek podczas wymowy na jednym wydechu np.: a-o-i-e-u
  • · Wymawianie samogłosek staccato na jednym wydechu np.: a.o.i.e.u.
  • · Granie palcami na wargach.
  • · Wysuwanie ostro języka bez dotykania nim warg i cofanie go z powrotem w głąb jamy ustnej.
  • · Wysuwanie cienkiego języka tzw. niteczki i chowanie go.
  • · Wysuwanie szerokiego języka tzw. łopatki i chowanie go.
  • · Wysuwanie na przemian cienkiego i grubego języka i chowanie go.
  • · Próby dotykania językiem nosa.
  • · Próby dotykania językiem brody.
  • · Dotykanie językiem prawego kącika ust na zmianę z lewym.
  • · Dotykanie językiem szerokim dolnych, a następnie górnych zębów.
  • · Dotykanie językiem raz dolnej raz górnej wargi.
  • · Dotykanie językiem górnej wargi i odrywanie go przy dmuchnięciu na czubek języka.
  • · Dotykanie czubkiem języka podniebienia i odrywanie go – klaskanie.
  • · "Liczenie zębów" – dotykanie czubkiem języka każdego zęba po kolei zaczynając od tyłu przez przód do tyłu od góry potem od dołu.
  • · Oblizywanie górnej i do dolnej wargi na zmianę.
  • · Oblizywanie ruchem okrężnym warg od górnej przez dolną do górnej.
  • · "Wymiatanie zza zębów" przesuwanie języka między wargą, a zębami od prawej strony do lewej, a potem to samo na dole.
  • · Trzymanie języka przy dolnych zębach i unoszenie środka języka do góry.
  • · Zwijanie języka w rureczki
  • · Wypychanie policzkiem policzka / na przemian lewego i prawego/.
  • · Wymawianie głoski "l", a następnie głoski "a".
  • · Wymawianie sylaby "la" przy otwartych ustach.
  • · Przeciskanie języka między zębami.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " ddddd" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdtdtd" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdntdntdn" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Lizanie językiem podniebienia za górnymi zębami.
  • · Lizanie czubkiem języka kawałka czekolady przyklejonego na podniebieniu.
  • · Ssanie twardych cukierków.
  • · Głębokie oddychanie nosem – wdech nosem i wydech nosem (wszystko przyotwartych ustach).
  • · Głębokie oddychanie ustami – wdech i wydech ustami ( nos zaciśnięty palcami).
  • · Głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami.
  • · Ziewanie – szczęka jest nisko opuszczona.
  • · Kasłanie z wysuniętym na zewnątrz językiem.
  • · Chrapanie na wdechu i na wydechu.
  • · "Gulgotanie" – płukanie gardła ciepłą wodą.
  • · Nabieranie powietrza nosem i zatrzymywanie go w jamie ustnej, a następnie próby"połknięcia" go.
  • · Chuchanie przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "k" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "g" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "n" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie dźwięku "nk" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "x" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie dźwięku "ux" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie połączeń "ga, ge, go, gu, gę, gą", "ka, ke, ko, ku, itp.
  • · Wymawianie połączeń z głoską "k" lub "g" na końcu wyrazu.
  • · Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia / samochód, radio, woda, zegar, pies, pukanie, oklaski.
  • · Rozpoznawanie z otoczenia kilku dźwięków jednocześnie np.; piłka, moneta, kamyki, woda / wykonujemy to ćwiczenie z zamkniętymi oczami/.
  • · Rozpoznawanie instrumentów muzycznych po dźwięku,
  • · Wsłuchiwanie się w ciszę i szukanie dźwięków np. śpiewu ptaków.

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

sekretariat@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl