W roku szkolnym 2020/2021 nauczyciele z grupy ,,Smerfy” będą podczas zajęć dydaktycznych, związanych z wprowadzeniem dzieci w świat liter wykorzystywać Innowację Pedagogiczną pt. ,,Smak Liter”, czyli nowatorskie wprowadzenie liter poprzez wielozmysłowe doznania oraz zabawę z wykorzystaniem środków dydaktycznych- naturalnych produktów spożywczych. Podczas zajęć dydaktycznych wykorzystywana będzie metoda wielozmysłowego poznania świata (stymulacja polisensoryczna) w celu kojarzenia danej litery z określonym smakiem, kolorem i zapachem reprezentowanym przez produkty spożywcze oraz potrawy. Dzięki stosowaniu aktywnych metod pracy oraz przyjemne doznania zwiększy się atrakcyjność zajęć, zaangażowanie dzieci w proces poznawania liter, zainteresowanie czytaniem i pisaniem. Wszystkie ,,spotkania” z literami będą miały charakter zabawy. Wprowadzenie litery zawsze zostanie poprzedzone opowiadaniem, historyjką, wierszem na temat eksponatu związanego z daną literą. Dzieci zostaną zapoznane z wyrazem do globalnego czytania (prezentowany eksponat). Następnie będą mogły poznawać eksponat wielozmysłowo. Kolejne etapy to: pokaz znaku graficznego danej litery, kojarzenie kształtu litery z różnymi przedmiotami, prezentowanie podpisu (wyrazu), układanie schematu i modelu wyrazu, układanie wyrazu z rozsypanki literowej według wzoru, czytanie prostych wyrazów z poznaną literą, zdań z zachowaniem zasady indywidualizacji oraz stopniowania trudności. Zajęcia dydaktyczne zawsze będą zakończone degustacją.
Cele innowacji pedagogicznej:
Cel główny:
-rozpoznawanie liter przez przedszkolaków, którymi jest zainteresowanie na skutek zabawy i spontanicznych odkryć,
-odczytywanie krótkich wyrazów (globalnie) lub utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczących treści zajęć dydaktycznych
Cele szczegółowe:
-dziecko wykazuje motywację do zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter;
-rozpoznaje wyrazy do globalnego czytania,
-dziecko poznaje i rozpoznaje litery drukowane małe i wielkie,
-dziecko rozpoznaje zapis własnego imienia z wskazaniem liter powtarzających się, szuka takich samych liter w ,,odkrywanych” na zajęciach dydaktycznych literach,
-wskazuje te same litery drukowane napisane różną czcionką,
-utrwala kształt liter poprzez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
-wykorzystuje litery do tworzenia podpisów, wykorzystuje samodzielnie wykonane podpisy do różnorodnych działań,
-zespołowo tworzy album poznanych liter
Metody;
-Stymulacja polisensoryczna (metoda wielozmysłowego poznawania świata),
-Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz,
-Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak,
-metody twórczej ekspresji ruchowej,
-metoda samodzielnych doświadczeń,
-pedagogika zabawy Klanza
Formy:
-indywidualna,
-grupowa,
-zespołowa
Ewaluacja:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciele przeprowadzą:
-obserwację dzieci pod kątem rozpoznawania i nazywania liter małych i wielkich (karta pracy)
-obserwację dzieci pod kątem umiejętności odczytywania prostych wyrazów (karta pracy),
-obserwację dzieci pod kątem umiejętności odczytywania zdań ze zrozumieniem (karta pracy),
-ankietę skierowaną do dzieci z grupy ,,Smerfy” dotycząca realizacji innowacji pedagogicznej ,,Smak liter”,
-ankietę skierowaną do rodziców dzieci z grupy ,,Smerfy” dotycząca realizacji innowacji pedagogicznej ,,Smak liter”
Szczegółowa analiza wyników ankiet oraz kart pracy dzieci pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi przedszkola.
W miesiącach wrzesień i październik 2020r. w grupie ,,Smerfy” zostały zrealizowane zajęcia dydaktyczne związane z wprowadzeniem dzieci w świat liter z wykorzystaniem następujących produktów spożywczych:
A- awokado,
O- owoce,
I- imbir
E- eklerek
M- mleko
Dzięki wprowadzeniu Innowacji Pedagogicznej ,,Smak Liter” dzieci z grupy ,,Smerfy” wykazywały podczas zajęć dydaktycznych większą aktywność poznawczą. Przedszkolaki miały możliwość nie tylko oglądania eksponatów związanych z wprowadzaną literą, ale przede wszystkim dzieci wąchały i smakowały różnorodne owoce, które następnie z zaciekawieniem obserwowały pod lupą, wyciągając przy tym interesujące wnioski. Smerfy wykonały także koreczki z awokado oraz poznały zdrowotną moc imbiru, wykorzystując go do przygotowania i degustacji rozgrzewającej herbatki z imbirem. Dzieci miały możliwość spróbować także eklerków z bitą śmietaną, przygotowanych przez jedną z pań nauczycielek. Smak domowych eklerek tak spodobał się dzieciom, że poprosiły nauczyciela o zapoznanie z przepisem wykonania tych słodkich pyszności swoich rodziców. Każdy Smerf wypił także kubeczek mleka, dostarczając w ten sposób sporo wapnia do swojego organizmu. Poprzez zastosowanie podczas zajęć stymulacji polisensorycznej przedszkolaki wykazywały znacznie większe zaangażowanie w proces poznawania liter. Z zaciekawieniem słuchały wierszyków oraz opowiadania nauczyciela dotyczących prezentowanych eksponatów związanych z wprowadzeniem liter A, O, I, E, M. Następnie wykorzystując klasery z literami oraz kartoniki białe, czerwone i niebieskie, Smerfy układały schemat i model wyrazów: awokado, owoce, imbir, eklerek, mleko. Dzieci podejmowały także próby czytania prostych wyrazów z poznaną literą, a także rysowały na różnych fakturach poznane litery, bądź układały kształt liter, wykorzystując do tego materiał przyrodniczy zebrany w pobliskim parku. Nie mogło zabraknąć również prac plastycznych związanych z poznanymi literami.
{gallery}wydarzenia/2020-2021/Przedszkole/Smerfy/11-04-smak/{/gallery}