W obecnym czasie zarówno dorośli, jak i dzieci nie wyobrażają sobie świata bez komputera i Internetu, stanowiącego źródło wiedzy, narzędzie komunikowania się, jak i źródło rozrywki. Aby komputer jak najlepiej służył najmłodszym, należy już od przedszkola wdrażać dzieci do przestrzegania zasad bezpiecznego korzystania z sieci, dlatego też wychodząc naprzeciw potrzebom przedszkolaków, wynikającym z wszechobecnej komputeryzacji, w grupie ,,Smerfy” w dniach 25.01- 05.02.2021r. realizowany był projekt badawczy ,,Komputer”. Jest to już czwarty projekt badawczy w tym roku szkolnym zrealizowany w naszej grupie.
Ciekawą przygodę z komputerem rozpoczęliśmy od stworzenia siatki tematycznej, przedstawiającej dotychczasową wiedzę dzieci oraz sformułowaliśmy listę pytań, na które chcieliśmy uzyskać odpowiedzi. Wszystkie pytania przedszkolaków zostały zapisane na szablonach ,,komputerowych myszek”. Następnie przystąpiliśmy do stworzenia kącika projektowego w naszej sali. Dzieci przyniosły z domu wierszyki, kolorowanki i zabawkowe laptopy, które umieściliśmy w kąciku projektowym ,, Komputer”. Smerfy z zaciekawieniem słuchały bajek i wierszy o komputerach, a także obejrzały filmy edukacyjne przedstawiające historię komputerów i wykorzystania ich w codziennym życiu. Podczas codziennych zajęć przedszkolaki zapoznały się z budową komputera, nazwami poszczególnych elementów i zasadą jego funkcjonowania. Dzieci w kilkuosobowych zespołach układały ,,Komputerowe układanki”- puzzle z pociętych obrazków (drukarka, myszka, monitor, klawiatura, płyta cd). Rozwijały przy tym nie tylko umiejętność czytania, dobierając podpisy do ułożonych obrazków, ale także wzbogacały słownictwo oraz doskonaliły umiejętność pracy w zespole. Smerfy poznały także nazewnictwo związane z komputerem w języku angielskim. Podczas projektu dużo czasu poświęcono na zapoznanie dzieci z klawiaturą komputera, wykorzystując do tego karty pracy oraz rozsypanki literowe w kształcie klawiatury. Dzieci nauczyły się pisać na klawiaturze komputera wielkie i małe litery. Poznały także zasady prawidłowego i bezpiecznego korzystania z komputera, tworząc obrazkowy ,,Komputerowy Kodeks”. Smerfy dowiedziały się, że należy zwracać uwagę na dozowanie i kontrolowanie czasu spędzonego przed monitorem oraz dbać o prawidłową postawę ciała i odległość wzroku od ekranu. Aby usystematyzować naszą wiedzę wspólnie stworzyliśmy plakat ,,Bezpieczna praca z komputerem- nasze zasady”. Podczas projektu nie mogło zabraknąć aktywności plastycznej. Przedszkolaki wykonały pracę plastyczną ,,Mój komputer”, wykorzystując do tego skrawki tapety ściennej oraz zaprojektowały swoje ,,Eko komputery” z tekturowych teczek, plastikowych nakrętek oraz kolorowego papieru. Wylepiały także szablony myszek do komputera plasteliną oraz szkicowały swoje wymarzone komputery. Przedszkolaki ulepiły również z plasteliny swojego ulubionego bohatera edukacyjnego portalu dla dzieci www.necio.pl- Robocika Necia oraz korzystały z gier edukacyjnych zamieszczonych na portalu. Komputer odgrywał główną rolę również w zabawach ruchowych i tematycznych. Podczas trwania projektu nie zabrakło zajęć kulinarnych. Dzieci dowiedziały się, że dzięki dostępowi do Internetu i komputera, można wydrukować przepisy kulinarne i przygotować różne smakołyki. Wspólnie upiekliśmy czekoladowe muffiny, które następnie przedszkolaki ozdobiły lukrem, kolorowymi posypkami oraz borówkami. Projekt zakończył się w dniu Balu Karnawałowego, podczas którego dzieci delektowały się swoimi słodkimi wypiekami, tańcząc i śpiewając piosenki ,,Fajnie w Internecie” oraz ,,Necio RAP".
Dzięki realizacji projektu badawczego ,,Komputer” przedszkolaki dowiedziały się, że komputer nie tylko bawi i pomaga w życiu codziennym, ale przede wszystkim jest to nowoczesne narzędzie edukacyjne o różnych możliwościach zastosowań. Projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem dzieci.
{gallery}wydarzenia/2020-2021/Przedszkole/Smerfy/03-02-komputer/{/gallery}