Przykładowe ćwiczenia artykulacyjne, które pełnią funkcję rozwojową i profilaktyczną oraz korekcyjną

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

 

  • · Wdech nosem przy zamkniętych ustach i wydech ustami ułożonymi jak przy wymowie głoski "u".
  • · Dmuchanie ustami na piórka, piłeczkę pingpongową, waciki, kawałki papieru.
  • · Dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów.
  • · Dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa.
  • · Chuchanie na "zmarznięte ręce" oraz na "gorącą zupę".
  • · Wąchanie kwiatków, napojów itp.
  • · Dmuchanie na wiszące na sznurkach waciki, piórka, kokardki.
  • · Dmuchanie na wiatraczek.
  • · Dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasił się tylko wyginał.
  • · Pompowanie baloników.
  • · Zabawa w "dźwig" przy użyciu rureczki - przenosimy leżące waciki przez przyssanie ich do rurki / konieczny jest głęboki wdech i zatrzymanie powietrza w płucach.
  • · Puszczanie baniek mydlanych.
  • · Dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę.
  • · Zakładanie wargi dolnej na górną oraz górnej na dolną.
  • · Dolną wargę nakrywamy zębami i głośno wydychamy powietrze tak, aby wypchnąć dolną wargę / słyszymy wtedy dźwięk FF/.
  • · Rozciągamy usta jak do dźwięku "e", a następnie ustawiamy w kółeczko jak do dźwięku "u".
  • · Rozciągamy wargi jak do dźwięku "i".
  • · Naciągamy kąciki warg w prawo, a potem w lewo.
  • · Wargi ściągamy do przodu w " dzióbek" i wykonujemy nimi ruch okrężny.
  • · Wargi wkładamy do ust między zęby i naciągamy.
  • · Wyciskamy powietrze przez zaciśnięte wargi tak, aby powstał dźwięk "p".
  • · Ssanie górnej wargi, a następnie dolnej.
  • · Nabieranie powietrza pod wargę górną, a następnie dolną.
  • · Utrzymywanie ołówka między nosem, a górną wargą.
  • · Wydymanie policzków przy zamkniętych wargach.
  • · Wydymanie powietrzem lewego policzka i przeniesienie go do prawego.
  • · Wydymanie policzków, a następnie uwolnienie ich przez silne dmuchnięcie celem rozwarcia warg / głoska "p"/
  • · Wciąganie policzków do środka jamy ustnej.
  • · Zabawa w "króliczka" – unoszenie wargi górnej do góry tak, aby było widać zęby.
  • · Oprzeć siekacze górne na dolnej wardze i mocno wydmuchiwać powietrze przez szczelinę wargowo-zębową.
  • · Parskanie wargami.
  • · Układanie ust w ryjek i wciąganie do ust policzków.
  • · Układanie ust w ryjek i cmokanie.
  • · Całuski – cmokanie wargami ustawionymi w ryjek.
  • · Wymawianie na przemian głosek "a", "o".
  • · Wymawianie samogłosek parami np.: a-i, i-a, a-u, u-a.
  • · Łączenie wielu samogłosek podczas wymowy na jednym wydechu np.: a-o-i-e-u
  • · Wymawianie samogłosek staccato na jednym wydechu np.: a.o.i.e.u.
  • · Granie palcami na wargach.
  • · Wysuwanie ostro języka bez dotykania nim warg i cofanie go z powrotem w głąb jamy ustnej.
  • · Wysuwanie cienkiego języka tzw. niteczki i chowanie go.
  • · Wysuwanie szerokiego języka tzw. łopatki i chowanie go.
  • · Wysuwanie na przemian cienkiego i grubego języka i chowanie go.
  • · Próby dotykania językiem nosa.
  • · Próby dotykania językiem brody.
  • · Dotykanie językiem prawego kącika ust na zmianę z lewym.
  • · Dotykanie językiem szerokim dolnych, a następnie górnych zębów.
  • · Dotykanie językiem raz dolnej raz górnej wargi.
  • · Dotykanie językiem górnej wargi i odrywanie go przy dmuchnięciu na czubek języka.
  • · Dotykanie czubkiem języka podniebienia i odrywanie go – klaskanie.
  • · "Liczenie zębów" – dotykanie czubkiem języka każdego zęba po kolei zaczynając od tyłu przez przód do tyłu od góry potem od dołu.
  • · Oblizywanie górnej i do dolnej wargi na zmianę.
  • · Oblizywanie ruchem okrężnym warg od górnej przez dolną do górnej.
  • · "Wymiatanie zza zębów" przesuwanie języka między wargą, a zębami od prawej strony do lewej, a potem to samo na dole.
  • · Trzymanie języka przy dolnych zębach i unoszenie środka języka do góry.
  • · Zwijanie języka w rureczki
  • · Wypychanie policzkiem policzka / na przemian lewego i prawego/.
  • · Wymawianie głoski "l", a następnie głoski "a".
  • · Wymawianie sylaby "la" przy otwartych ustach.
  • · Przeciskanie języka między zębami.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " ddddd" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdtdtd" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Przy szeroko otwartych ustach układamy język za górnymi zębami i czubkiem języka wymawiamy szybko głoskę " tdntdntdn" / dolna szczęka nie opuszcza się/.
  • · Lizanie językiem podniebienia za górnymi zębami.
  • · Lizanie czubkiem języka kawałka czekolady przyklejonego na podniebieniu.
  • · Ssanie twardych cukierków.
  • · Głębokie oddychanie nosem – wdech nosem i wydech nosem (wszystko przyotwartych ustach).
  • · Głębokie oddychanie ustami – wdech i wydech ustami ( nos zaciśnięty palcami).
  • · Głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami.
  • · Ziewanie – szczęka jest nisko opuszczona.
  • · Kasłanie z wysuniętym na zewnątrz językiem.
  • · Chrapanie na wdechu i na wydechu.
  • · "Gulgotanie" – płukanie gardła ciepłą wodą.
  • · Nabieranie powietrza nosem i zatrzymywanie go w jamie ustnej, a następnie próby"połknięcia" go.
  • · Chuchanie przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "k" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "g" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "n" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie dźwięku "nk" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie głoski "x" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie dźwięku "ux" przy szeroko otwartych ustach.
  • · Wymawianie połączeń "ga, ge, go, gu, gę, gą", "ka, ke, ko, ku, itp.
  • · Wymawianie połączeń z głoską "k" lub "g" na końcu wyrazu.
  • · Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia / samochód, radio, woda, zegar, pies, pukanie, oklaski.
  • · Rozpoznawanie z otoczenia kilku dźwięków jednocześnie np.; piłka, moneta, kamyki, woda / wykonujemy to ćwiczenie z zamkniętymi oczami/.
  • · Rozpoznawanie instrumentów muzycznych po dźwięku,
  • · Wsłuchiwanie się w ciszę i szukanie dźwięków np. śpiewu ptaków.

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

sekretariat@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl