Celem innowacji pedagogicznej „Logopedyczne podróże na dywanie sensorycznym. Wykorzystanie bajek logopedycznych, elementów sensoplastyki i terapii ręki do wczesnego wspomagania rozwoju dzieci" jest wspomaganie edukacji językowej dziecka, rozbudzanie aktywności słownej, rozwijanie sprawności związanych z komunikacją językową a także rozwijanie motoryki małej i motoryki dużej.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- usprawnianie prawidłowego toru oddychania,
- kształtowanie prawidłowej artykulacji,
- poszerzanie biernego i czynnego słownictwa,
- wdrażanie dzieci do twórczej aktywności słownej,
- usprawnienie motoryki dużej i małej,
- stwarzanie szans na poznawanie nowych faktur i mas sensorycznych,
- zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa,
- wspieranie rozwoju zmysłów,
- rozwijanie twórczej kreatywności.
- wiara we własne możliwości.
Innowacja ukierunkowana jest na podejmowanie działań służących rozwijaniu sprawności związanych z komunikacją językową poprzez wykorzystanie elementów terapii ręki oraz sensoplastyki.
Prawidłowy proces rozwoju dziecka to szereg zmian zachodzących w jego organizmie. Nowe umiejętności pojawiają się stopniowo, wynikając z wcześniej zdobytej wiedzy oraz doświadczeń, których nabywamy dzięki integralnej pracy układu słuchowego, wzrokowego, czuciowego, a także wszystkich zmysłów. Organizm ludzki odbiera bowiem bodźce wielozmysłowo, by móc je wyselekcjonować, przetworzyć, a następnie we właściwy sposób zareagować. Nieprawidłowości pojawiają się, gdy któryś z układów nie funkcjonuje prawidłowo i zaburza całościowy proces rozwoju. Badania naukowe potwierdzają, iż prawidłowy rozwój mowy zawsze poprzedzony jest kształtowaniem się umiejętności ogólnorozwojowych, dlatego też w czasie trwania zabaw logopedycznych można wykorzystywać elementy metody Integracji Sensorycznej, by wspomóc i urozmaicić często długotrwały proces terapeutyczny. Dzięki wykorzystaniu podczas zajęć wspomagających edukację językową dzieci ścieżek sensorycznych, rozwijamy nie tylko wyobraźnię dotykową, która potrzebna jest do prawidłowego poznawania świata przez dziecko, ale również stymulujemy zmysł węchu, wzroku, smaku, oraz słuchu. Chodzenie po takiej ścieżce sensorycznej rozwija:
- motorykę dużą
- równowagę i koordynację ruchową
- stymuluje receptory znajdujące się w stopach
- wrażenia dotykowe
- a co najważniejsze pozwala dziecku rozwinąć wyobraźnię dotykową.
Metody pracy:
-wspierające rozwój dziecka,
-stymulujące rozwój dziecka,
-słowne: instrukcje, objaśnienia, rozmowa,
-percepcyjne: obserwacja , pokaz,
-czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania,
-twórcze (elementy sensoplastyki),
-metoda wielozmysłowa (polisensoryczna),
-elementy terapii ręki,
- metoda Integracji sensorycznej
Formy pracy:
- indywidualna,
-z całą grupą,
- praca w zespołach
PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ:
- Dziecko:
- usprawni motorykę narządów artykulacyjnych,
-wzbogaci słownictwo,
-zdobędzie nowe doświadczenia werbalne,
-utrwali prawidłową wymowę głosek,
-sprawnie komunikuje się z otoczeniem i nie przejawia logofobii (lęku przed mówieniem),
-wyrówna szanse edukacyjne,
- akceptuje siebie i innych,
- uzyskuje większą stabilność emocjonalną,
- wzmacnia wiarę we własne możliwości,
- usprawni rozwój motoryczny,
-rozbudzi doznania wielozmysłowe,
-potrafi czerpać satysfakcję z kreatywnego działania,
-doświadcza sukcesy w realizacji swoich pomysłów,
-pozna nowe formy wyrazu i działań artystycznych,
- Przedszkole:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola poprzez uatrakcyjnienie oraz podniesienie jakości zajęć,
- budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o zdrowie i rozwój dzieci,
- podniesienie jakości pracy przedszkola
- Rodzice
-poszerzą wiedzę w zakresie profilaktyki logopedycznej,
-podejmą współpracę z nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań profilaktyczno- terapeutycznych,
Adresatami innowacji pedagogicznej „Logopedyczne podróże na dywanie sensorycznym. Wykorzystanie bajek logopedycznych, elementów sensoplastyki i terapii ręki do wczesnego wspomagania rozwoju dzieci” są dzieci z grupy integracyjnej ,,Smerfy”. Zajęcia będą skorelowane z treściami edukacyjnymi w ramach podstawy programowej, poszerzając je o treści zawarte w innowacji.
Dnia 19.11.2021r. odbyły się pierwsze zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej „Logopedyczne podróże na dywanie sensorycznym. Wykorzystanie bajek logopedycznych, elementów sensoplastyki i terapii ręki do wczesnego wspomagania rozwoju dzieci”. Zgodnie z tematem zajęć ,,Zabawy z głoską [s]- kolorowy sensoryczny wąż.” przedszkolaki z grupy ,,Smerfy” rozwijały prawidłową artykulację głoski [s] w oparciu o zabawy sensoryczne. Dzieci spróbowały ,,magicznego napoju”- wody, dzięki któremu nawilżyły jamę ustną, a następnie rozwiązały zagadkę słowną. Wówczas dowiedziały się, że na magiczną przygodę do ,,Krainie Przygody”, zabierze je Wąż Języczek. Przedszkolaki z wielkim zapałem wykonywały ćwiczenia usprawniające narządy mowy w oparciu o bajkę logopedyczną ,,Przygoda węża”. Smerfy przypomniały także zasady prawidłowej artykulacji głoski [s] w oparciu o zabawy oddechowe, ale również zabawy z elementami terapii ręki. Dzieci prowadziły palec po szablonie węża, jednocześnie wypowiadając prawidłowo głoskę [s]. Układały także produkty spożywcze (makaron, groch, fasolę) na szablonie węża, artykułując przy tym głośno z przedłużeniem głoskę [s]. Przedszkolaki pokonały również kolorową ścieżkę sensoryczną. Dzieci boso stąpały po kolorowych makaronach, ryżu, ryżolinie, pachnącym piasku kinetycznym wykonanym z kuchennych składników, głośno artykułując głoskę [s]. Smerfy ćwiczyły także narządy aparatu artykulacyjnego- wargi, jedząc długie żelki węże. Podczas relaksacji dzieci w kołowym masażyku wykonały ćwiczenia ilustrujące spacer węża.
Była to ciekawa, kolorowa przygoda z Wężem Języczkiem.